RSS

„Матрикант“ от Александър Белтов

20 Септ

Александър Белтов - Матрикант

„Матрикант“ е книга в 2 части или 2 книги в едно книжно тяло. Киберпънк фантастика от Александър Белтов Разпространява се свободно и може да се сдобиете с електронно копие от романа на https://matricant.wordpress.com

Сюжет: Съществува ли човешка душа? Какво представлява идентичност на личността и може ли тя да се унаследява? Възможно ли е хората да постигнат безсмъртие?Въпроси, въпроси… и още въпроси.
Ако се интересувате от тези фундаментални разсъждения, терзаещи човешките мозъци от хилядолетия, то този роман изглежда подходящ за вас. В него може да намерите отправни точки за размисъл, относно психология, философия, религия, и разбира се, най-вече био-етика.

My Experience: Не харесвам думата „пънк“(бунтарска дума, която свързавам с музика, но не намирам мястото и в литературата). Още по-малко харесвам думата „кибер“, мирише ми на твърда фантастика(обичам да гледам но не да чета). Романът е анонсиран като киберпънк, на всичкото отгоре думата „матрикант“ нищо не ми говори. Затова дълго се колебах дали да отделя време на тази книга. Поровичках в гугъл да разбера какво животно е киберпънка и защо е кръстен така. Не разбрах от къде идва това име, но разбрах, че това е жанр във фантастиката, който по описание не е мой тип литература. Разбрах и кой е Филип Дик(колко съм тъп, простете) и даже си харесах една негова книга. Но да се върна на романа „Матрикант“. Не знам защо му дадох шанс, вероятно заради малкия обем. Както и да е. Започнах да чета и с всяка страница книгата ставаше все по интересна, героите ми ставаха все по познати, а сюжета се превръщаше все повече на пречупено огледало на най големите ми страхове. За мен това си е чиста антиутопия, при това великолепно написана. Вероятно на мен ми се размиват понятията, ама киберпънк(според етимологията на жанра) не открих. Белтов пише в блога си, че се вдъхновява от Филип Дик. За мен Белтов пише като Джордж Оруел. Ако Дик пише като Оруел, значи определено и на него ще му дам шанс. Та, с всички по горни глупости искам да кажа, че ако харесвате антиутопии и сте зажаднели за българския Оруел – това е книгата. Единственото което леко ме разочарова, бе липсата на подобаващо мащабен финал, но ако го сравнявам с финала на „1984“ – „Матрикант“ поне има финал.

Стилът на автора: Книгата е написана в първо лице и проследява историята на главния герой – Антон. Философско апокалиптичен – така бих определил стила на Белтов, поне в този роман. Не е разточителен в описанията, използва силни стегнати диалози, добра динамика на повествованието и най-вече човърка глобално човешки теми, които би трябвало да вълнуват всеки човек.

Фентъзи свят: Представете си София след години. Сега си представете, че въздухът е толкова замърсен, че не се вижда слънцето, валят киселинни дъждове и хората са принудени да носят противопрахови маски. Бизнесът и интересите управляват света на гърба на цялото човечество, което тъне в нищета. Ами така изглежда светът на „Матрикант“. На мен не ми е никак трудно да си го представя.

Образите: Образите са добре развити, но някак останах с впечатлението, че героите вече са ми познати. Не мога да определя дали това е плюс или минус, за това ще го оставя без повече коментари. Главния герой Антон политик. който влиза доброволно в един експеримент ала Биг Брадър, който ще промени живота му за винаги. Много интересни и добре развити са ченгето и проститутката.

Плюсове:

  • Добре структуриран антиутопичен свят.
  • Динамично действие
  • Много мистика, интриги и обрати..

Минуси:

  • Няма.

Оценка: 5/5 Отлична.

 

Етикети: , , ,

One response to “„Матрикант“ от Александър Белтов

  1. Александър Белтов

    септември 28, 2015 at 11:33 am

    Относно антиутопичния елемент в романа – да, прав си, има го, разбира се, и то много силен. За някои той може да е водещ елемент за размисъл, за други това е сблъсъка на незрялото общество (обществените отношения) с върховна технология (кибер пънк).
    Разбира се, приемам, и добре го зная, че „Матрикант“ е и антиутопия.
    И накрая, благодаря за добрите думи, не аз, „Матрикант“ има нужда от тях.

     

Вашият коментар

 
