RSS

„Априлска жътва“ от Бранимир Събев

05 Ян

Събев, Бранимир – Априлска жътва

Това е четвъртият сборник с разкази на Бранимир Събев.

My Experience: Пътуване с БДЖ между Пловдив и Варна – любимото ми място за четене на български хорър сборници (Явор Цанев, Донко Найденов а сега и Бранимир Събев. Да се готвят Сибин Майноловски и Валентин Попов, че съм запланувал разни пътувания). Та, докато се клатушкам по раздрънканите железопътни релси, задушен от миризмата на некъпани роми, проглушен от неспирните брътвежи на мумифицирани пенсионерки и техните болежки и родствени интриги, достойни за турски сапунен сериал, имам два варианта: Или да се потопя в някой хорър сборник с вдъхновяващи истории, за да се абстрахирам от тегавото пътуване, или ако нямам под ръка хорър сборник, ще ми се наложи да нахраня черните кучета (като прочетете „Априлска жътва“ ще разберете за какво говоря.), които при гореспоменатите обстоятелства винаги огладняват. Затова Предновогодишно се насладих на още топлия, пресен сборник на Бранимир Събев. Тъй като предишния негов, който съм чел е „Хоро от Гарвани“, мога смело да заявя, Бранко не само се развива като писател, но е надскочил българските стандарти, поне в жанровата литература. Общото ми впечатление от сборника е, че е разнообразен от към жанрове (освен хорър, ще намерите фентъзи, фантастика, киберпънк, дори не жанрови разкази) и дори по претенциозните читатели ще си намерят разказче по техния им вкус. А пък ако харесвате хорър и мистерии – тук ще намерите най-доброто написано и то не само в България. Ето какво открих аз по време на Априлската жътва:

1. Лъстиво сърце – 4/5 –  разказ за, бардак № 1 в Лас Вегас и неговите обитатели! Много натуралистичен изказ и силен хорър привкус. Основен плюс – изненадващия финал.
2. Наемник – 5/5 – наемникът е човек, който би извършил всичко срещу съответното заплащане. Залогът за един наемник се покачва, когато е ситуиран във фентъзи сетинг. Явно освен хорър Бранимир умее да пише и фентъзи, при това в него не липсват нито магия, нито битки , нито хумор – те направо бликат от всеки абзац.
3. Водният град – 5/5 – Посапокалиптичен разказ, който ми е един от любимците в сборника. От една страна, защото това е любимият ми жанр, а от друга защото е написан феноменално. Всъщност разказа е толкова добър, че след като го прочетох ми се прииска Бранимир да бе написал цял роман по темата. Джеси е мрачен герой в мрачен свят от близкото бъдеще, доста голяма част от който е под водата. Той е на мисия в родния си град, където трябва да открие лек срещу ужасната болест, върлуваща в световен мащаб.
4. Скрежко – 5/5 – Христина намира Скрежко, мъничко бяло коте, треперещо на студа в зимата и го взима при себе си. Скрежко израства като голям и прекрасен котарак, красив и гушкав. Но той не е само това, а и много повече. Гениален хорър разказ, който вече бях чел и преди и който се убедих, че си заслужава всяко препрочитане. А и вече с други очи гледам на един от котараците си заради приликата с въпросния Скрежко.
5. Големият двубой – 5/5 – едно съревнование, което ще увенчае надпреварата между двама осмокласници.Това е един не жанров разказ, който на пръв поглед стои не на място в този иначе изцяло жанров сборник, но аз се радвам че Бранко го е споделил със своите читатели, защото на мен много ми хареса. Хареса ми, защото той описва моята лична история, такава, каквато аз самият едва ли ще успея да опиша някога, не и толкова добре.
6. Хотел „Макабър” – 5/5 – Хорър за хотел = винаги работеща комбинация.
7. Сурат пазар – 5/5 – Разказът е сред финалистите на конкурса на „Гаяна“, озаглавен „451 градуса по Бредбъри“. Антиутопия и киберпънк в едно. Зашеметяваш разказ, който има същия проблем като „Водният град“- сюжетът му направо си плаче за роман. Златомир Арнаудов притежава дарбата да променя живота на планетата към по-добро, което сериозно удря по политици и престъпници в световен мащаб и е без съмнение най-издирваната личност в близкото бъдеще. Обръчът около него се затяга постоянно, с тревожна бързина. Единствената му надежда да се скрие и придобие нова самоличност се намира в околностите на Истанбул, където се гуши мистериозният Пазар на лица…
8. Вярна и единствена – 5/5 – За Гримвар – огромен, брутален варварин, е трудно да си намери годеница. Защо? Ще разберете ако прочетете разказа. Това е вторият фентъзи разказ в сборника, което доста обогатява жанрово цялата книга,
9. Отмъщение – 4/5 – Историята много ми хареса, дори ми хареса, че успях да предвидя обрата. И все пак точно този поджанр на фантастиката не е по моя вкус. Ако вие харесвате Хан Соло и екшън сцената му в бара от Междузвездни войни, то този разказ ще ви стане любим.
10. № 24 – 5/5 – Венци и Коко са малки момчета, които имат нов учител по биология: Веселин Панчев. Учител, който живее в голяма смрад и мизерия, но разказва много увлекателни истории и е добър с тях. В училището им обаче се появява и друг учител – по математика, който е пълна негова противоположност: строг, сериозен и сякаш крие в себе си… нещо свръхестествено. Момчетата ще разберат, че не всичко е такова, каквото изглежда на пръв поглед. Гениален разказ, най-вече със зашеметяващия си обрат. А атмосферат вътре. направо тръпки ме побиха, а при мен това се случва рядко.
11. Черните кучета – 5/5 – Щом си сънувал Черните кучета, значи са гладни и трябва да ги нахраниш. В противен случай ще изядат теб. Все още не съм чел предишните два сборника на Бранимир Събев, но от това което вече съм чел, това е личният ми фаворит. С този разказ той толкова високо вдига собствената си летва, че направо не знам как ще се надскача в следващия си сборник.
12. Самак5/5 Кратък и много силен разказ носещ духа на Хайтов и дивите му разкази.
13. Странния случай със съдия Фолсъм – 5/5 – Един класически хорър, който по нищо не личи, че написан от българин. Сякаш е изваден от някой позабравен британски хорър сборник от началото на 20-ти век.
14. Априлска жътва – 4/5 – Вече съм писал за мнението си за този разказ в ревюто на „Вдъхновени от Краля“, за това просто ще се повторя. „Гняв“ беше едно от първите произведения на Стивън Кинг, което четох в средата на 90те. Звучеше ми като твърде голяма фикция. Не можех да си представя, че може да има ученици, които да се въоръжат и да започнат да избиват съучениците си. От тогава има над 40 подобни случая по целия цвят. Винаги съм се питал какво се е въртяло в главата на тези тинейджъри. Благодаря на Бранимир, че ме върна назад във времето и ми припомни, че Кинг вече е отговорил на този мой въпрос. Сцената под душа направо ми накърти и според мен разказа щеше да е перфектен без нея.

Стилът на автора: Натуралистичен, увлекателен, брутален и на места доста оригинален стил с много потенциал, който спокойно може да се конкурира с маститите западни автори. 

Плюсове:

  • Разнообразни в жанрово отношение истории.
  • Увлекателен стил на разказване.
  • В повечето разкази има силен емоционален заряд.
  • Не липсват интересни обрати и изненадващи финали.

Минуси:

  • Няма

Оценка: 5/5 Отличен.

 

Етикети: , , ,

Вашият коментар

 
