RSS

„Пепел от мрак“ от Валентин Попов

16 Апр

 

Влентин Попов - Пепел от мрак

 

Това е втория сборник с разкази от Валентин Попов. Сборникът е номер 7 от колекцията българска фантастика, фентъзи и хорър – „Колекция Дракус“. Можете да намерите автора на неговия сайт и да си поръчате някоя от неговите книги.

My Experience: Валентин Попов е млад все още прохождащ автор в българското литературно пространство. Това е автор с много потенциал, който личи от разказите му, които влязоха в антологиите „Вдъхновени от Краля“ и „451 градуса по Бредбъри“. Не ми е попадал първия му самостоятелен сборник „Нощта срещу ноември“(който за съжаление вече е с изчерпан тираж), но следейки редовно откъсите, които авторът пуска в своя сайт си бях изградил някаква представа, за това какво да очаквам от сборника „Пепел от мрак“. Очаквах пълна с хорър разкази антологийка. Оказа се, че сборника не съдържа само хорър(макар той да заема съществена част), но и философски реализъм, фантастика, приключенски мистицизъм, криминале, разкази с фентъзи елементи, хумор, пародия и т.н. Въобще в сборника ще отриете един многолик автор, който експериментира в различни жанрове, за да разкаже историите които го вълнуват. Едва ли всички разкази ще се харесат еднакво на различните читатели, тъй като са диаметрално различни, обединени единствено от неподражаемия стил на писане, който се разпознава от всяка творба на автора. Или хорър разказите ще ви дойдат твърде хард, за вашия вкус, или ако сте хорър фен, ще ви подразни прекаления драматизъм на не хорър разказите, но в крайна сметка съм убеден, че какъвто и жанр литература да предпочитате, в този сборник ще откриете поне няколко разказа, които ще ви легнат на сърце. Е, ако сте хорър фен, може и да ви извадят сърцето…Аз лично също не харесах всички разкази, но за това след малко. Истински се израдвах, когато в края на сборника открих послеслов на автора, в който споделя как са се родили различните разкази. Признавам си този послеслов промени мнението ми за някои от разказите и успях да ги погледна под един по различен ъгъл. Такива послеслови съм срещал само при Стивън Кинг и силно се надявам да станат практика за повече творци. А сега нека ви разкажа какво открих в този сборник..

1. Бурята – 4/5 – Разказ за една изневяра пълна с много метафорични моменти и ясно послание. Темата на разказа грам не ме вълнува, и за това разказа не ме докосна, но съм обеден че ще намери читателки сърца, които да докосне.

2. Човекът на покрива – 4/5 – Отново философско драматичен разказ за това какво ни поднася живота и какви са нашите стремежи.

3. Заветът на мечката – 3/5 – Този разказ е великолепно написан, но не разбрах неговото послание, за мен беше с нелогичен финал. Според автора е вдъхновен от истински случай, за мечка която напада младо семейство.

4. Чудото на Вяра – 4/5 – Разказ за вярата в чудесата, който Валентин е написал за когото трябва, и който трудно достига до широката аудитория, защото звучи малко наивен.

5. Градината на вампира – 5/5 – БУМ! Първия шедьовър в сборника. Пародийно фентъзи с хорър елемент, което разказва за наследниците на граф Дракула. Финалът е феноменален – поздравления.

6. Индианска луна – 5/5 – Исторически мистицизъм с хорър елемент. Детайлно пипнат и развит великолепно разказ. Като любител на историята на северноамериканските индианци, няма как да не оценя подобаващо тази история

7. Особнякът от тавана – 4/5 – В тази история има много потенциал, има един от най-интересните персонажи(забравен от роднините си и обществото старец, който виси на своя прозорец), метафорично подкладен финал и… една циганка, която тотално ме обърка със своето присъствие в разказа и не разбрах каква точно беше ролята ѝ.

8. Весела Коледа – 1/5 – Има разкази, които не ви допадат, има такива, които просто не ви вълнуват или не са ви интересни, но понякога има такива, които просто ви дразнят. Този разказ ме подразни, когато го прочетох по време на коледния конкурс на Сборище на Трубадури. Подразни ме и сега. За мен е безсмислен, неоригинален и самоцелен. Този разказ е един от малкото, които можете свободно да прочетете в интернет. И за да не си изградите погрешно впечатление за писателските качества на Вал Попов именно от този разказ, за това оценката ми към него е толкова критична. Валентин Попов може много повече от това и го доказва с всички останали разкази в този сборник. Да, не всеки експеримент е успешен, но това един автор е трудно да определи сам, затова неговите читатели, трябва да бъдат прями с него. За това съм прям и аз.

9. Изворът на вечния живот – 5/5 – Едно хорър приключение, което от всякъде мирише на Лъвкрафт, за група изследователи търсещи извора на вечния живот.

10. Нощта на Вси светии – 5/5 – Хорър разказ ситуиран в нашето българско съвремие е винаги нож с две остриета. Тук обаче се е получил страхотен разказ с поредния оригинален финал.

11. Париж на страстта – 4/5 – Прекалено еротичен разказ за моите вкусове. Има жанрове които просто не харесвам и в повечето случаи това са жанрове, в които авторите избиват някакви свои комплекси. Разказът е написан страхотно, ама ми мирише на комплекси – просто няма как да ми допадне.

12. Писателят и Фантазията – 5/5 – Един от най-добрите разкази в сборника разказващ за писател и неговата муза. Разказът е много висока летва, пълен е с метафори, интересна история и от всякъде мирише на качествена литература.

13. Старлайт – 5/5 – Тук еротиката е в точната доза. Разказът е великолепен, динамичен и изненадващ. Хорър вдъхновен от песен, разказващ за плейбой, който си намира майстора.

14. Ястребова нощ – 5/5 – Личния ми фаворит в сборника. Истински шедьовър за психопат, който дебне своите жертви. Ето така си представям аз една добра хорър история. Благородно завиждам на автора, за идеята и начина по който я е поднесъл – феноменален просто. Още една висока летва, с която автора задава своя потенциал.

15. По дяволите! Накъде отива този свят! – 5/5 – Оригинален разказ за войната и как влияе тя на днешното общество. Разказът си е направо фантастика и то от добрите.

16. Музиката на цветята – 5/5 – Космическа фантастика за първи контакт на нова планета, от който просто мирише на трифиди. Аз нямам проблем със заемките от световните класики, а и тук автора се е постарал. Поздравления!

17. Космическа одисея – 3/5 – Този разказ не ми хареса и туй то. Каквото и да напиша, твърде много ще спойлна за съдържанието му.

18. Когато се събуди в деня на смъртта си – 4/5 – Това е разказа от сборника „451 градуса по Бредбъри“. Великолепен е! Единствения проблем за мен е заглавието, което просто издава цялата фабула.

19. Последната битка – 5/5 – Разказ експеримент. Кратък и сякаш написан от петима различни автори. Изглежда като опит да събере трите тома на „Сблъсък“ на Стивън Кинг в един SMS. Е, няма как такъв експеримент да е успешен, нали? Да, ама има как – и Вал Попов го доказва чрез тази апокалиптична фантастика.

20. Стаята за спомени – 5/5 – С този великолепен завършек на сборника авторът дава заявка за това, че го бива и в криминалния жанр. С удоволствие бих прочел още истории за този детектив.

Плюсове:

  • Разнообразни като жанр разкази.
  • Увлекателен и поетичен стил на разказване.
  • Много обрати и изненадващи финали.

Минуси:

  • Няма.

Оценка: 4/5 Много Добър.

 

Етикети: , , , , , ,

Вашият коментар

 
